Stanislav Štech polemizuje s kritikou diagnostických nástrojů k zařazování dětí do tzv. praktických škol podle novely školského zákona. Ta kodifikuje pozitivní trend, kdy klesá počet dětí, které do praktických škol nastupují.
V ČR je nutné odstranit diskriminaci dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, zejména romských. Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva (ESLP) z roku 2007 nad praktikami českých škol a školských poradenských zařízení na přelomu 80. a 90. let minulého století oficiálně potvrdil, že v rovnosti vzdělávacích šancí jsme měli a dosud ještě máme značné rezervy. Je dobře, že se MŠMT již od rozhodnutí tzv. malého senátu ESLP v roce 2005 snažilo problém řešit.
Původní zvláštní školy zahrnovaly děti se všemi stupni mentálního postižení, ale třeba i děti s metabolickou poruchou nebo genetickým onemocněním. Postupně nejen změnily nálepku na školy „praktické“, ale byl pro ně vypracován rámcový vzdělávací program a také do nich byly zařazovány v daleko menší míře děti s lehkým mentálním postižením. Směřujeme tak k situaci, kdy by v nich měly být pouze děti s těžším stupněm mentálního postižení a děti s dalšími poruchami či nemocemi.
Také proto postupně dětí zařazovaných do tzv. základní školy praktické ubývá. Nejčastější diagnózou, pro kterou jsou děti do těchto škol zařazeny, je lehké mentální postižení. I když podíl dětí s touto diagnózou na celkovém počtu dětí v našich školách klesl na současných 1,8 %, což je úroveň obvyklá v zahraničí, existuje i nadále nepřijatelně vysoký počet takto zařazených romských žáků.
Současný ministr školství připravil návrh novely školského zákona, kterým tento pozitivní trend kodifikuje. Paragraf 16a, odst. 5 totiž umožňuje systémově založit novou praxi. Ze zjištění aktuální úrovně rozumových schopností dítěte se činí pouze jeden a to ještě nikoli dominantní krok (jako tomu bylo často v minulosti).
A ukládá psychologům v poradnách a speciálně pedagogických centrech provádět důležitější věci: zjistit, jak se dítě umí adaptovat na nové prostředí a podněty; jaké jsou sociální a kulturní podmínky jeho dosavadního vývoje; jak se doma připravuje na učení a vůbec na poznávací činnosti; jak umí těžit z podpory okolí, např. z instrukcí dospělých atd. A zaměřit se tak na jeho růstový potenciál.
Zákonná opora má konečně umožnit rozšířit praxi tzv. dynamické diagnostiky (jak se uvedeným postupům také říká) a vést k lepším doporučením, než je obvyklé klišé „doporučujeme individuální přístup“ nebo dokonce „doporučujeme zařazení do základní školy praktické“. V žádném případě tedy nejde o výrobu a prodej nových ostře řezajících a drahých testů, jak nesmyslně naznačují někteří poslanci citovaní v médiích v posledních dnech.
Kdo by je prodával v decentralizovaném systému, kde o nákupu každé tužky rozhoduje zřizovatel, a centrum, MŠMT ani Národní ústav pro vzdělávání, žádnou takovou pravomoc dnes nemá? I když i tyto nástroje je třeba zdokonalovat a aktualizovat, protože nelze dále tolerovat desetiletí trvající nezájem státu o modernizaci zastaralých nebo na naši populaci nestandardizovaných testů. Rozhodující je však změna celkového přístupu k diagnostické praxi.
Diagnostika je jedním z mnoha kroků. Klíčem k nápravě je však podpora učitelů a škol, a systém dostatečně financovaných a kvalitních podpůrných opatření znevýhodněným dětem zařazeným do hlavního vzdělávacího proudu (pomůcky, změny v postupech vzdělávání, personální podpora výuky).
Místo toho se ovšem v posledních zhruba čtrnácti dnech rozpoutalo podivuhodné mediální furore. Jeden článek s až hysterickým titulkem: „Nový návod, jak poslat dítě do zvláštní školy“ (Markéta Březinová, MF DNES, 11. 12. 2014) hraničí s šířením poplašné zprávy: zpřesnění diagnostického postupu a povinnost prozkoumat jako polehčující okolnosti sociokulturní prostředí žáka by prý vedlo k navýšení počtu dětí ve školách praktických.
Další jako „Reforma škol vázne na boji o IQ dětí“ (Kateřina Eliášová, Lidové noviny, 12. 12. 2014) nebo „Školský zákon se zadřel kvůli testům IQ“ (Kateřina Eliášová, Lidové noviny, 22. 12. 2014) uvádějí nepřesné nebo nepravdivé informace „odborníků“ o tom, jak bude rozhodující jen to IQ s ostře stanovenou hranicí.
Nebo už dokonce reportují o „obavách“ (čti: spekulacích) poslanců školského výboru, že psychologům jde o kšeft a vlastně ani ty peníze na nové a kvalitnější diagnostické nástroje by neměli dostat. Relativně seriózní reportáž Hany Čápové v Respektu 15. 12. 2014 „Honzíkova zvláštní cesta„ ovšem také nepojmenovává jádro problému.
Stejně jako tisková zpráva Člověka v tísni z 19. 11. 2014 a šetření české odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) z prosince 2014 (Nálepkování dětí diagnózou mentální postižení v ČR) správně rámují celkový kontext problému, avšak tématu diagnostiky, která je vždy prvním krokem a také obsahem zmíněného paragrafu novely, se vyhýbají. Je prvním krokem nikoli pro rozřazování a selekci, ale pro adekvátnější pomoc dítěti.
Dovolím si proto stav věcí komentovat:
Je evidentní, že dikce par. 16a i záměry MŠMT jdou vstříc požadavkům ESLP: zkvalitnit diagnostiku mentálního postižení ne vypuštěním označení, ale skutečnou nápravou praxe, a poskytnout potřebná pedagogická opatření, aby se inkluze nestala jen formálním krokem.
Hlavní rizika odstranění diskriminace leží jinde než v oblasti, o kterou se svádí nesmyslný mediální boj halený do hávu „dohody expertů, psychologů s psychiatry“ apod. Proč se ve stupňované kampani náhle objevuje argumentace o střetu zájmů psychologických lobbistů postavené na neopravdivých informacích?
Nejprve byla problémem ve světě běžná diagnostická kategorie „mentální postižení“, pak údajně ohrožující zpřesňování posouzení úrovně sociálního a kulturního prostředí dítěte, nyní je to domnělý střet zájmů … Co dalšího se ještě objeví? Nebo je už rozvrat poradenství v systému krajských samospráv, které za něj odpovídají, nikoli však po odborné stránce, a po Dobešově likvidaci centrálního metodického řízení poradenských zařízení v takovém stadiu, že už je to vlastně jedno?
Je možné si položit otázku, zda regulace diagnostické činnosti ve školských poradenských zařízeních musí být na takové úrovni detailnosti v zákoně a zda by na ni nestačil metodický pokyn nebo vyhláška. Při současné deregulaci správy školství a nezávaznosti jakýchkoli metodických doporučení z centra však mám vážné obavy, že by to bylo stejně k ničemu. A to přitom stoupenci minimálně omezované svobody hovoří o silném reglementujícím státu ve vzdělávání.
Vyšlo v Deníku Referendum